Procedura zgłoszeń wewnętrznych w Grupie Nexia Pro Audit
§ 1
- Celem niniejszej procedury jest:
- Wypełnienie obowiązków zawartych w Ustawie o Ochronie Sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 roku,
- Promowanie wśród kandydatów, pracowników oraz współpracowników zgłaszania naruszeń prawa i innych wyszczególnionych nieprawidłowości poprzez wewnętrzne kanały zgłoszeniowe,
- Ochrona sygnalistów przed wszelkimi działaniami odwetowymi, zarówno ze strony przełożonych, współpracowników, jak i pozostałych osób,
- Wykrywanie naruszeń prawa i innych nieprawidłowości w celu ochrony interesu publicznego, interesu osób pokrzywdzonych, a także interesu i dobrego wizerunku pracodawcy.
§ 2
- Ilekroć w procedurze jest mowa o:
- Działaniu następczym – należy przez to rozumieć działania podjęte przez pracodawcę w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu, mających przeciwdziałać naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia,
- Działaniu odwetowym – bezpośrednie lub pośrednie działania lub zaniechania, związane z pracą, spowodowane zgłoszeniem i naruszające lub mogące naruszać prawa sygnalisty, wyrządzające lub mogące wyrządzać mu szkodę,
- Informacji zwrotnej – informacja przekazywana sygnaliście na temat planowanych lub podjętych działań następczych,
- Koordynatorze ds. zgłoszeń – osoba wyznaczona przez pracodawcę na podstawie upoważnienia do przyjmowania zgłoszeń, ich weryfikacji, prowadzenia postępowania wyjaśniającego, koordynowania działań następczych oraz reagowania na podejmowanie działań odwetowych,
- Naruszeniu prawa – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem,
- Nieprawidłowości – naruszenie prawa i wszelkie dodatkowe nadużycia, których zgłaszanie jest przewidziane w procedurze,
- Przedsiębiorca – każda ze Spółek wchodzących w skład Grupy Nexia Pro Audit. W skład Grupy Nexia Pro Audit wchodzi: PRO AUDIT Kancelaria Biegłych Rewidentów Sp. z o.o., PRO AUDIT Sp. z o.o. oraz Nexia Pro Audit Accounting Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, ul. E. Wasilewskiego 20, 30-305 Kraków,
- Procedurze – niniejsza procedura zgłoszeń wewnętrznych,
- Sygnaliście – osoba dokonująca wewnętrznego zgłoszenia na zasadach określonych w niniejszej procedurze,
- Ujawnieniu publicznym – podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej,
- Ustawie – ustawa o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 r.,
- Zastępca Koordynatora ds. zgłoszeń – osoba zastępująca Koordynatora ds. zgłoszeń w przypadku nieobecności oraz w przypadku zaistnienia okoliczności opisanych w § 5 pkt 3 niniejszej procedury,
- Zgłoszeniu – ustne lub pisemne zgłoszenie wewnętrzne lub zgłoszenie zewnętrzne,
- Zgłoszeniu wewnętrznym – zgłoszenie dokonane na zasadach i w formie przewidzianej w niniejszej procedurze,
- Zgłoszeniu zewnętrznym – zgłoszenie skierowane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub innego organu publicznego.
§ 3
- Niniejszą procedurę stosuje się w przypadku zgłoszeń naruszeń prawa dotyczących:
- Korupcji,
- Zamówień publicznych,
- Usług, produktów i rynków finansowych,
- Przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- Bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- Bezpieczeństwa transportu,
- Ochrony środowiska,
- Ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- Bezpieczeństwa żywności i pasz,
- Zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- Zdrowia publicznego,
- Ochrony konsumentów,
- Ochrony prywatności i danych osobowych,
- Bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- Interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- Rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- Konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej.
2. Pracodawca przewiduje możliwość zgłaszania informacji o naruszeniach dotyczących obowiązujących u Pracodawcy regulacji wewnętrznych (w tym wynikających z Systemu Wewnętrznej Kontroli Jakości, o ile dotyczy).
§ 4
- W ramach niniejszej procedury sygnalistami mogą zostać:
- Pracownicy,
- Osoby świadczące pracę lub usługi na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- Prokurenci,
- Wspólnicy,
- Członkowie organu osoby prawnej,
- Osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
- Stażyści,
- Praktykanci.
2.Procedurę stosuje się także do osoby fizycznej, w przypadku zgłoszenia informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji u pracodawcy lub na rzecz pracodawcy, lub pełnienia służby u pracodawcy lub już po ich ustaniu.
§ 5
- Pracodawca upoważnia Koordynatora ds. zgłoszeń do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych.
- O udzieleniu upoważnienia do obsługi zgłoszeń wewnętrznych pracodawca informuje ogół osób uprawnionych do składania zgłoszeń wewnętrznych w sposób u niego przyjęty.
- W sytuacji, w której sygnalista ma wątpliwości albo zastrzeżenia, co do braku bezstronności Koordynatora ds. zgłoszeń lub gdy zgłoszenie ma dotyczyć Koordynatora ds. zgłoszeń oraz w przypadku jego nieobecności sygnalista ma prawo dokonać zgłoszenia wewnętrznego do Zastępcy Koordynatora ds. zgłoszeń.
- Działania naprawcze wykonywane przez Koordynatora ds. zgłoszeń są konsultowane i implementowane z udziałem Prezesa Zarządu.
- W sytuacji zgłoszenia naruszenia dokonanego przez Prezesa Zarządu działania naprawcze są konsultowane i implementowane z udziałem pozostałych Partnerów.
- W sytuacji zgłoszenia naruszenia dokonanego przez Koordynatora ds. zgłoszeń lub w innych okolicznościach opisanych w pkt 3 powyżej jego kompetencje przejmuje Zastępca Koordynatora, wspierany w działaniach naprawczych przez Prezesa Zarządu.
- Do obowiązków Koordynatora ds. zgłoszeń należy w szczególności:
- Przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych,
- Prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrznych,
- Weryfikacja zgłoszeń wewnętrznych,
- Przekazanie informacji sygnaliście o przyjęciu lub odmowie zgłoszenia naruszenia wraz z uzasadnieniem,
- Prowadzenie działań następczych, które obejmują w szczególności:
- prowadzenie postępowania wyjaśniającego,
- występowanie o dodatkowe informacje,
- inne działania mające na celu wyjaśnienie złożonego zgłoszenia,
- spełnienie obowiązku informacyjnego wynikającego z przepisów wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej – „RODO”) oraz przepisów innych aktów prawnych wydanych w zakresie RODO,
- przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej,
- zamknięcie procedury,
- zapewnienie poufności sygnaliście, osobie, której dotyczy zgłoszenie, osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia i osobie powiązanej z sygnalistą.
§ 6
- Rodzaje zgłoszeń wewnętrznych:
- Zgłoszenie jawne, zawierające dane sygnalisty,
- Zgłoszenie anonimowe, nie zawierające danych sygnalisty.
§ 7
- W celu dokonania zgłoszenia naruszenia należy skorzystać z jednego z kanałów zgłoszeniowych wymienionych poniżej w pkt 2, 3 oraz 4.
- Zgłoszenia pisemne:
- Za pośrednictwem dedykowanej skrzynki poczty elektronicznej na adres e-mail: sygnalisci@nexiaproaudit.pl,
- Za pośrednictwem dedykowanej skrzynki na wewnętrzne zgłoszenia dostępnej w siedzibie Firmy w Krakowie, jak również w biurze w Katowicach. Skrzynka jest zamknięta, a możliwość jej otwierania mają wyłącznie osoby do tego uprawnione tj. Koordynator ds. zgłoszeń, a w razie jego nieobecności Zastępca Koordynatora ds. zgłoszeń,
- Za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie nexia.pl
- W przypadku zgłoszenia pisemnego należy uzupełnić formularz, który dostępny jest u Koordynatora ds. zgłoszeń lub Zastępcy Koordynatora ds. zgłoszeń.
- Zgłoszenie ustne:
- Poprzez bezpośrednie spotkanie z Koordynatorem ds. zgłoszeń lub Zastępcą Koordynatora ds. zgłoszeń,
- Zgłoszenie ustne dokumentowane jest przez Koordynatora ds. zgłoszeń lub Zastępcę Koordynatora ds. zgłoszeń na podstawie formularza. Takie zgłoszenie akceptowane jest przez sygnalistę poprzez podpisanie sporządzonego formularza.
- Zgłoszenia anonimowe:
- Za pośrednictwem dedykowanej skrzynki na wewnętrzne zgłoszenia anonimowe dostępnej w siedzibie Firmy w Krakowie, jak również w biurze w Katowicach,
- Poprzez wypełnienie formularza na stronie internetowej nexia.pl, nie ujawniając danych umożliwiających identyfikację
- Zgłoszenie naruszenia powinno zawierać w szczególności:
- Dane osoby zgłaszającej naruszenie, w tym dane kontaktowe (poza zgłoszeniem anonimowym),
- Datę oraz miejsce wystąpienia naruszenia,
- Szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia,
- Dane osoby lub osób, których dotyczy zgłoszenie naruszenia,
- Dane innych osób mających wiedzę na temat naruszenia (np. świadkowie),
- Wskazanie dowodów potwierdzających naruszenie przepisów lub wewnętrznych procedur lub dodatkowych informacji potwierdzających wystąpienie naruszenia lub uzasadniających jego podejrzenie lub mogące ułatwić wyjaśnienie zgłoszenia.
§ 8
- Pracodawca uniemożliwia nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętej zgłoszeniem oraz zapewnia ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia i osoby, której dotyczy zgłoszenie. Ochrona poufności dotyczy wszystkich informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.
- Do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych osób mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie pracodawcy. Osoby upoważnione są obowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, oraz podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.
- Naruszenie obowiązku zachowania poufności może skutkować wszczęciem postepowania dyscyplinarnego wobec osoby, która dopuściła się takiego naruszenia.
§ 9
- Po przyjęciu zgłoszenia Koordynator ds. zgłoszeń dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia.
- Etapy postępowania po otrzymaniu zgłoszenia:
- Rejestracja zgłoszenia,
- Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, w ciągu 7 dni od otrzymania zgłoszenia,
- Weryfikacja zgłoszenia:
- zgłoszenie uznane za zasadne i zgodne z niniejszą procedurą. Poinformowanie sygnalisty o kolejnych etapach postępowania,
- zgłoszenie uznane za niezasadne lub niezgodne z niniejszą procedurą. Poinformowanie sygnalisty o przyczynie odmowy rozpoczęcia postępowania.
- Postępowanie wyjaśniające,
- Informacja zwrotna – przekazanie informacji zwrotnej sygnalistom w ciągu 3 miesięcy o stwierdzeniu lub braku stwierdzenia naruszenia,
- Zakończenie postępowania w rejestrze zgłoszeń.
- Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego i ustaleniu przyczyn i powodów naruszeń, Koordynator ds. zgłoszeń przedstawia pracodawcy zalecenia, co do działań następczych mających na celu usunięcie skutków naruszenia i uniknięcie w przyszłości podobnych przypadków naruszeń. Decyzję o dalszym postępowaniu podejmuje Pracodawca.
- Koordynator ds. Zgłoszeń przedstawia sygnaliście informację zwrotną na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub – w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego – w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
§ 10
- .Koordynator ds. Zgłoszeń prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych.
- Wpisu do rejestru zgłoszeń wewnętrznych dokonuje się na podstawie zgłoszenia wewnętrznego. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych prowadzi się w formie elektronicznej.
- Dane osobowe oraz pozostałe dane zawarte w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postepowań zainicjonowanych tymi działaniami.
§ 11
- Zapewnia się całkowitą anonimowość sygnalisty oraz wszelkich szczegółów dotyczących naruszeń prawa.
- Zabronione są jakiekolwiek działania Pracodawcy, jego pracowników lub innych osób działających w imieniu Pracodawcy zmierzające lub mogące zmierzać do odkrycia lub ujawnienia tożsamości sygnalisty lub osób wskazanych w zgłoszeniu wewnętrznym.
- Do środków zapewniających zachowanie anonimowości osoby zgłaszającej naruszenie prawa zalicza się również przestrzeganie zasad ochrony danych osobowych.
- W przypadku gdy informacja o naruszeniu prawa została zgłoszona anonimowo, a następnie doszło do ujawnienia tożsamości sygnalisty i doświadczył on działań odwetowych, przysługuje mu ochrona przed takimi działaniami, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
- Wyjątek od wskazanej powyżej zasady zachowania poufności stanowi sytuacja, w której bezwzględnie obowiązujące przepisy powszechnie obowiązującego prawa wymagają ujawnienia informacji dotyczących naruszenia prawa właściwym organom lub gdy nastąpi powierzenie przyjmowania i/lub analizy zgłoszonych naruszenia prawa wykwalifikowanemu podmiotowi zewnętrznemu na podstawie zawartej umowy powierzenia danych osobowych pomiędzy Pracodawcą a takim podmiotem zewnętrznym.
- W przypadku zgłoszenia anonimowego odstępuje się od:
- potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania (§ 9 ust. 2 Procedury),
- przedstawienia sygnaliście informacji zwrotnej na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań (§ 9 ust. 4 Procedury),
- W pozostałym zakresie stosuje się przepisy Procedury.
§ 12
- Obowiązuje bezwzględny zakaz działań odwetowych i niekorzystnego traktowania, a także gróźb i prób podejmowania działań odwetowych w stosunku do sygnalisty, który dokonał zgłoszenia zgodnie z procedurą i przepisami prawa.
- Zakaz działań odwetowych dotyczy również osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym.
- W przypadku stwierdzenia podjęcia działań odwetowych w związku ze zgłoszonym naruszeniem względem osób objętych podmiotowo niniejszą procedurą, Pracodawca podejmuje niezwłocznie działania dyscyplinujące względem osoby lub osób, które dopuściły się działań odwetowych.
§ 13
- Pracodawca informuje, że każda z osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia wewnętrznego ma również prawo do dokonania zgłoszenia zewnętrznego, bez uprzedniego zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenia zewnętrzne można zgłosić do:
- Rzecznika Praw Obywatelskich,
- Innych organów publicznych przyjmujących zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów,
- Instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
- Szczegółowe informacje dotyczące trybu, zasad i formy dokonywania zgłoszeń zewnętrznych znajdują się w rozdziale 4 ustawy o ochronie sygnalistów oraz na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich tj.:
https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/zlozenie-wniosku-do-rzecznika-praw-obywatelskich
§ 14
- Zasady przetwarzania danych osobowych wynikają z obowiązujących u Pracodawcy przepisów o ochronie danych osobowych.
- Pracodawca jest administratorem danych osobowych zgromadzonych w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.
Nexia Pro Audit została po raz kolejny wyróżniona w ramach działalności pro społecznej w 2023 roku