Podczas czerwcowego posiedzenia IFRIC pojawiło się kilka kwestii, które zostały przedyskutowane w gronie członków komisji. Poniżej lista przytoczonych tematów:
- Połączenie jednostki dominującej z jej jednostką zależną w jednostkowych sprawozdaniach finansowych jednostki dominującej (MSR 27 Jednostkowe sprawozdania finansowe),
- Zastosowanie wyjątku „użytek własny” w świetle aktualnych kwestii rynkowych i geopolitycznych (MSSF 9 Instrumenty finansowe) ,
- Ryzyka klimatyczne w sprawozdaniu finansowym,
- Konsolidacja jednostki zależnej nieobciążonej hiperinflacją przez jednostkę dominującą dotkniętą hiperinflacją,
- Połączenie jednostek gospodarczych pod wspólną kontrolą (z ang. Business Combinations under Common Control (BCUCC)).
1. Połączenie jednostki dominującej z jej jednostką zależną w jednostkowych sprawozdaniach finansowych (MSR 27 Jednostkowe sprawozdania finansowe)
Kwestie, które zostały przedyskutowane:
- Jednostka dominująca sporządza jednostkowe sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR 27 i ujmuje inwestycję w jednostce zależnej zgodnie z paragrafem 10 MSR 27.
- Jednostka zależna stanowi przedsięwzięcie zgodnie z definicją MSSF 3.
- Połączenie podmiotu dominującego ze spółką zależną w wyniku czego działalność podmiotu zależnego staje się częścią podmiotu dominującego (transakcja połączenia).
Teoria:
Podczas spotkania została rozważona kwestia ujęcia transakcji połączenia przez podmiot dominujący w jednostkowym sprawozdaniu finansowym. Szczególnie przedyskutowano czy w kontekście jednostkowego sprawozdania finansowego jednostki dominującej transakcja połączenia, stanowi:
- Połączenie jednostek gospodarczych w rozumieniu MSSF 3, w konsekwencji, czy powinno stosować się wszystkie obowiązujące wymogi MSSF 3.
- Połączenie jednostek gospodarczych nie powinno być traktowane jako połączenie jednostek gospodarczych, tym samym jednostka dominująca w sporządzanych sprawozdaniu finansowym ujmuje aktywa i zobowiązania jednostki zależnej zgodnie ze stanem wykazanym w sprawozdaniu jednostki zależnej.
Wyniki:
Dowody zgromadzone przez Komitet wskazują, iż podczas rozliczania transakcji powyżej opisanego połączenia, jednostki dominujące zasadniczo nie stosują wymogów MSSF 3.
2. Zastosowanie wyjątku „użytek własny” w świetle aktualnych kwestii rynkowych i geopolitycznych (MSSF 9 Instrumenty finansowe)
Podczas ostatniego spotkania IFRIC, zostało omówione zastosowanie paragrafu 2.4 MSSF 9 do umów fizycznej dostawy energii na zakup energii. Komitet zauważył, że zakup energii odnawialnej, takiej jak energia słoneczna i wiatrowa, w ramach długoterminowych umów energetycznych z fizyczną dostawą, jest powszechny i rośnie wraz ze wzrostem produkcji energii odnawialnej. We wniosku stwierdza się, że jednostki napotykają wyzwania i pytania związane ze stosowaniem wymogów MSSF 9, w szczególności ze względu na wyjątkową charakterystykę rynku energii odnawialnej i związane z nią cechy długoterminowych umów na fizyczną dostawę.
Wnioski:
Komitet zalecił Radzie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR) rozważenie podjęcia projektu ustanawiania standardów o wąskim zakresie, który dotyczy zastosowania paragrafu 2.4 MSSF 9 do niektórych fizycznych umów zakupu energii w celu zakupu energii. Taki projekt mógłby na przykład koncentrować się na umowach zakupu pozycji niefinansowych, które można rozliczyć netto w gotówce, w przypadku których bazowa pozycja niefinansowa nie może być przechowywana i musi zostać skonsumowana lub sprzedana w krótkim czasie zgodnie ze strukturą rynku, na którym przedmiot jest kupowany i sprzedawany.
3. Ryzyka klimatyczne w sprawozdaniu finansowym
Komitet omówił projekt RMSR dotyczący ryzyka związanego z klimatem w sprawozdaniach finansowych. Członkowie Komitetu przedstawili swoje poglądy na temat charakteru i przyczyn obaw związanych z raportowaniem ryzyk klimatycznych w sprawozdaniach finansowych, możliwych kierunków działań oraz zakresu projektu.
Podczas omawiania możliwych działań RMSR rozważy opinie Komitetu i innych zainteresowanych stron na kolejnym posiedzeniu RMSR.
4. Konsolidacja jednostki zależnej nieobciążonej hiperinflacją przez jednostkę dominującą dotkniętą hiperinflacją
Podczas ubiegłorocznych posiedzeń Komisji, zostało omówione zastosowanie MSR 21 (Transakcje w walutach obcych) oraz MSR 29 (Sprawozdawczość finansowa w warunkach hiperinflacji) przy konsolidacji jednostki zależnej, dla której walutą funkcjonalną jest waluta gospodarki wolnej od hiperinflacji, przez jednostkę dominująca, dla której walutą jest ustalona w gospodarce hiperinflacyjnej. Podczas posiedzenia została podjęta decyzja, iż jednostka ma możliwość przekształcenia lub nieprzekształcenia wyników finansowych jednostki zależnej. Podczas tegorocznego posiedzenia temat został skierowany do RMSR celem opracowania interpretacji, w której zostanie przedstawiony stan faktyczny opisany we wniosku oraz pokrewna sprawa jednostki, dla której walutą funkcjonalną jest waluta wolna od hiperinflacji, a która prezentuje swoje sprawozdania finansowe w walucie gospodarki hiperinflacyjnej.
5. Połączenia jednostek gospodarczych pod wspólną kontrolą
Połączenie jednostek gospodarczych pod wspólną kontrolą (z ang. Business Combinations under Common Control (BCUCC)) – Komisja przedyskutowała kwestie związane z brakiem szczegółowych wymagań w tym temacie w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości. Członkowie przedstawili swoje opinie. Na kolejnych spotkaniach, temat ponownie zostanie podjęty.
W przypadku pytań, zapraszamy do kontaktu.